2024. április 20., szombat,  TivadarJn 6;60-69

2017/2018-as tanév

2021. március 15.
Szabadság diákszemmel

Szabadság diákszemmel: Mit jelent a szabadság?

 

Á. Alexandra (10. évf.)

Ezen a kérdésen még soha nem gondolkodtam el igazán. Ha önfeledten futkározok a mezőn egy nyári délután, akkor szabadnak érzem magam. Szabad vagyok, ha kimondhatom a véleményem. Ez a szólásszabadság. Volt, amikor ez nem volt olyan természetes dolog, mint ma. Amikor a szellemi életet a cenzúra fojtogatta. Vajon mennyi gondolatot, érzést kellett az embereknek magukba fojtani? Ki tudja. A szólásszabadság talán az egyik legfontosabb dolog. 

Viszont a szabadság nem csak a szólásszabadságot jelenti. Akkor is szabad vagyok, ha szabadon választhatok, ha szabadon megtehetek valamit, vagy ha szabadon dönthetek valamiben. Tehát bizonyos dolgokban azt teszek, amit szeretnék, vagy azt, amit helyesnek látok.

A szabadság jelentheti egy ország szabadságát. Magyarország most már szabad ország, de ezt a szabadságot ki kellett vívni. Akik ezért harcoltak, nem csak maguknak vívták ki. Nekünk is. Így számomra a szabadság egy olyan dolgot jelent, amit meg kell köszönni. Köszönöm azoknak, akik harcoltak a hazáért.

 

B. Dorottya Emma (7. évf.)

1848-ban a Szabadságharcban sok ember adta az életét, azért, hogy mára az embereknek könnyebb legyen élni. Az ünnep alkalmából minden évben, március 15-én kokárdát hordunk az akkori hősök emlékeztére.

Még alsóban technika órán megtanítotak minket kokárdát készíteni házilag. Azóta minden évben szoktam varrni (mert mindig elrakom, hogy meglegyen, és mindig eltűnik, de nem baj). Jó kis idő eltöltés szokott lenni, hogy csinálok szüleimnek, nővéremnek és nagyszüleimnek.

Március 15-én mindenki maradjon otthon, már, ha van Covid, viszont ha nincs, akkor menjen el a saját városában a március 15-i megemlékezésre.

M. Csaba (7.évf.)

Akkor lehet szabad valaki, amíg más nem korlátozza őt. Persze a szabályok betartása is fontos. A szabadság számomra azt jelenti, hogy nem mások irányítanak, hanem én döntök. 

Amikor a barátokkal elmegyünk biciklizni, úgy érzem szabad utat kaptam a szüleimtől, hogy önállóan dönthessek abban az időben. Ez nekem is jó érzés, mert azt érzem, megbíznak bennem, és nem akarok csalódást okozni nekik. Tudom, hogy meg kell szokjam azt is, hogy mások mondják meg nekem, mit kell csinálnom. Ilyen hely az iskola is, ahol szintén szabályok betartására köteleznek, s ez olyan mintha nem lennék szabad. Furcsa érzés, de beleszoktunk az évek során. Gondolom ez lesz majd, ha felnőttként dolgozni fogok. 

 

Cs. Zoltán (10. évf.)

A szabadság egy elég tág fogalom.

Nekem azt jelenti, hogy tudom azt csinálni, amit szeretnék, nem korlátoznak minket mint pl. most a vírus miatt. Lehet menni bármikor sétálni, túrázni a szabad levegőre. Lehessen sportolni, versenyekre járni, amit nézőkkel rendeznek meg. Akármeddig lehet kint lenni a szabad levegőn este is. Lehessen menni buliba, vagy a beülni étterembe, vagy gyorskaéttermekbe, vagy a barátokkal elmenni valahova.

Egy országnak azt jelenti a szabadság, ha nincsen diktatúra, mindenki szabadon élhet, nem kötnek bele a másik ember dolgába.

 

 

M. Szofi (12. évf.)

A szabadság egy többertelmű fogalom. Hétköznapi életben megfogalmazva úgy értjük, hogy szabadon megválaszthatjuk, hogy mikor, hogyan, hol, mit és miért csinálok. Például mivel töltöm a szabadidőmet, kivel barátkozom. Ugyanakkor más jelentése is van a szónak, ha azt mondjuk szabadság, többnyire a pihenés, kikapcsolódás, utazás jut róla eszünkbe. A szabadsag szóról semmiképp nem egy negatív kép tárul elénk. A mai világban a szabadság elsősorban anyagi függetlenséget jelent. Hiszen a pénztől függ, mennyire vagyok szabad, mennyire rendelkezem az időmmel, és a szabadidőt is pénzzel tudjuk megvenni. Például, amikor az ember egyetemista, amíg a szülei támogatják pénzzel, addig hiába gondolják azt, hogy szabad az élete, ez nem teljesen így van, hiszen függ a szüleitől... A szabadság az, amikor nem akarja megszabni senki, hogy mit tehetek, mit gondolhatok, mit érezhetek, és mit nem. Leegyszerűsítve: a szabadság a félelem nélküli életet jelenti.

 

 

R. Norbert (7. évf.)

Mikor emlegetik a szabadságharcot, akkor csak a fegyverek meg Petőfi jut eszembe. A fegyverek azért, mert harcoltak Petőfi meg a Nemzeti dal meg a 12 pont miatt. Rossz belegondolni, hogy a szabadság miatt haltak meg az emberek, ami nálunk természetes dolog. Nekem ha valami miatt döntenem kell, akkor általában átgondolom és csak utána döntök (például, hogy hova menjünk nyaralni), de van olyan eset is mikor meg van kötve a kezem (például hova járjak suliba). Ez az én véleményem a szabadságharcról. 

 

V. Márk (7. évf.)

Ha mindenki azt csinálná, amit akar, abból hatalmas probléma lenne. Például nem nagyon működne a forgalom se, mindenki össze-vissza menne amerre lát... A szabadság tág fogalom. Függhet a politikátol is...

De én mindig, ha meghallom a "szabadság" szót, akkor nekem először a fizikai szabadság jut az eszembe, vagyis lehetőség tenni valamit, vagy nem tenni. Az online oktatás is egyféle szabadságmegvonás szerintem..

Eddig elég jól megy, de már érzem, hogy kémiából gondok lesznek.




D. Panna (7. évf.)

Számomra a szabadság azt jelenti, hogy... igazából ezen nagyon nem gondolkodtam el, hogy mégis milyen érzés is lehet: esetleg felemelő, vagy korlátlan, nem is tudom. Elképzelni viszont sokszor képzeltem el, hogy kint állok a mezőn a friss levegő és a virágok körül vesznek. Ami valljuk be, elég szép tud lenni. De persze minden embernek a "szabadság" szó mást jelent. Hogy ehhez egy példát mondjak: Nekem a szabadság szó teljesen mást jelent mint egy afroamerikainak (most vegyük ezt a példát, de persze mondthatnék más származású embereket is). Lehet hogy egy afroamerikainak a szabadság nem ott kezdődik, hogy előítéletesség miatt elutasítják a börszíne miatt. Most, hogy kifejtettem ezt a témát, rá szeretnék térni egy másikra, az pedig a magyar történelem. A magyar történelem során észre lehetett venni, hogy a magyarok a szabadságért harcoltak szinte bármi áron, de a szabadságért gondoljunk csak a Trianonra. A magyarok voltak a legnagyobb vesztesek, de mégis talpra álltunk, és igen, vesztettünk el területet (nem is keveset), de ami megvan, annak is lehet örülni. Itt gondoljunk nyugodtan Budapestre, mi lenne ha azt is elvették volna tőlünk, mi lenne akkor a főváros? Vagy elég egy hegyre gondolnunk: Mátra vagy a Bükk, más országoknak nem is biztos, hogy van hegyük, vagy dombjuk, vagy a Balaton, ami Közép-Európa legnagyobb tava, és igen is lehet mondani: "Ezek csak területek", de akkor ne területekben gondolkodjunk, hanem országokban, vagy kontinensekben. Vegyünk itt is egy példát: Afrika például nagyon szegény ország, ami szerencsére Magyarországról nem mondható el, vagy Indiát, lehet hogy van egy Taj Mahaluk, de nekünk magyaroknak van egy gyönyörű Országházunk, és ha esetleg még mindig valaki ennyire szőrszálhasogató akar lenni, mondhatja azt, hogy ezek mind nem annyira fontos országok, vagy kontinensek. Akkor ismét egy példával rukkolnék elő: lehet hogy az amerikaiak találták fel a Google-t vagy az Iphone-t, de nekünk magyaroknak van Rubik-kockánk, amit mai napig a világ bármely pontján felismernek és versenyeket tartanak. Ugyanez a Google-ról nem hinném, hogy elmondható, hogy mindenhol felismernék (valakinek nem biztos, hogy van olyan eszköze) esetleg az hogy versenyt szerveznének (mégis, hogyan ?). Szóval még az írásom végére sem sikerült a kérdésre választ adni, de legalább tudom, hogy min kell gondolkodnom, ha esetleg unatkoznék.



Gy. Ákos (7. évf.)

Számomra a szabadság azt jelenti, hogy bármikor találkozhatok a barátaimmal, elmehetnék táncversenyekre és átélni azt az érzést, amikor a közönség tapsol a táncom után. A legfontosabb, hogy a családi eseményeken részt tudjunk venni, és az öcsém focimeccsén örjöngve tapsolni és ordibálni minden gól után. Nekem ez a szabadság.

 

Sz. Zselyke (7. évf.)

A szabadság egy eszme, állapot, érzés..., mely egy normális családban szocializálódott embernek nem olyan nagy dolog, de aki kötött valakihez, valamihez, annak ez a szabadság érzése olyan, mintha a fellegekben járna.

Az én szabadságom, ha mozoghatok, sportolhatok. Ha bezárnának napokra egy lomos szobába, biztos rendet raknék, pedig a saját szobámat sem szeretem rendben tartani, csak azért, hogy legyen terem mozogni, kiélni legalább egy kicsit a szabadságom. Csak hogy mondjak egy másik példát is: ha eltörne a lábam (annak nagyobb az előfordulási lehetősége), én találgatásom szerint kishíján megbolondulnék.

Gyulai Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium

5700 Gyula, Kossuth tér 5. Tel.: (66) 465-340, (20) 343-8082 Fax.: (66) 463-638

e-mail: titkarsag(pont)kjkg(kukac)gmail(pont)com