Az óvoda bemutatása
Óvodánk, 2012. szeptemberétől egyházi fenntartású intézmény, jelenleg egy telephelyen működik, 2017. szeptemberéig két vegyes életkorú csoporttal. Az ezt követő időszakokban - a csökkenő gyermeklétszám miatt - a csoportok száma évente változhat. (1 vagy 2 csoport)
Az óvoda épülete 1890-ben épült, eredeti tervek alapján funkcióját tekintve nem óvodának készült, az 1920-as években kapta meg óvodai feladatát. Az eltelt 120 év alatt többször átalakították, bővítették és felújították az épületet.
A településen 2000. szeptember 1-jéig egy óvoda működését két telephellyel oldotta meg a fenntartó. Az egyik telephely az Ady, a másik az Irinyi utcán helyezkedett el. 2000-ben az Ady utcai óvodánkat az önkormányzat bezárta, mivel az épület és a hozzá tartozó udvar állapota nem felelt meg az óvodákkal szemben támasztott követelményeknek. Az óvodai ellátás az Irinyi utcai óvodába került át, ám ezen épület állapota sem volt sokkal megfelelőbb a bezárt óvodáétól.
Az elmúlt néhány év során a fenntartó segítségével igyekeztünk minél több pályázatot benyújtani felújítás és korszerűsítés céljából, így 2004-ben a Miniszterelnöki Hivatal Nemzeti Területfejlesztési Hivatala által meghirdetett „Esélyt a Jövőnek” program keretében került sor az épület teljes átalakítására, felújítására.
A fent említett programok jóvoltából településünkön egy mai kor igényeinek és Európai Uniós elvárásoknak megfelelő óvodaépület került kialakításra, kívül-belül egyaránt. Így a 2004/2005-ös tanévet új, esztétikus és biztonságos környezetben kezdhettük meg.
Egy jól felszerelt, tiszta és vonzó óvodában tudjuk fogadni a nagykamarási családok óvodáskorú gyermekeit. Évek óta igyekszünk az idejáró gyermekek fejlettségének, a szülők igényeinek megfelelő, egyéni arculatú célokat megfogalmazni.
Alapelveink:
Szeretetteljes, biztonságos, érzelemgazdag óvodai légkör megteremtése, amelyben a gyerekeket szeretet és megbecsülés övezi.
Nevelőmunkánkat tudatosan tervezzük és végezzük a játékra építve. E tevékenységeken keresztül gondoskodunk az életkoruknak megfelelő fejlődésről.
Nevelésünk lehetővé teszi és segíti a gyermekek személyiségfejlődését, a gyermekek egyéni képességeinek kibontakoztatását.
A másság elfogadása, tiszteletben tartása.
Nevelési célunk:
- Óvodánk célja, a családi nevelésre alapozva, azt kiegészítve egy gyermekközpontú óvodai élet megteremtése.
- A gyermekek egyénre szabott fejlesztése: élményen és mozgáson alapuló tapasztalatszerzéssel, a felfedezés örömét biztosítva, mely derűs, otthonos érzelmi biztonságot nyújtó szeretetteljes légkörben történik, a másság tiszteletben tartása mellett.
- Környezettudatos életvitel megalapozása.
- Kreativitást fejlesztő és erősítő, élményt adó tevékenységek szervezése.
- A gyermeki világkép alakítása.
- Hitre nevelés erősítése.
- A gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, személyisége teljes kibontakozásának támogatásával az iskolai beilleszkedés közvetett elősegítése.
- Az előbbiek megvalósításával célunk a gyermekek életre nevelése
Gyermekképünk:
- Gyermekeink legyenek őszinték, derűsek.
- Forduljanak bizalommal a felnőttekhez és feltétel nélküli szeretettel a társaik felé.
- A tevékenységekben örömmel és önként vegyenek részt, és élvezetes játéknak tekintsék azt.
- Őrizzék meg természetes kíváncsiságukat.
- Óvják, védjék, alakítsák környezetüket.
- Legyenek nyitottak, érdeklődők, önállóak, magukat kellőképpen értékelni tudó, toleráns gyermekek. Élmények feldolgozását támogató környezetben felnövő gyermek maga is befogadóvá, elfogadóvá, együttműködővé, segítőkésszé válik. Az óvodáskor szenzitív időszak a különbözőségek elfogadásában.
Pedagógusképünk:
Mottónk: „Add a kezed és megmutatom a világot!”
- Gyermekszerető, a gyermekek érdekeit maximálisan szem előtt tartó, türelmes, empátiás készséggel rendelkező óvodapedagógusok.
- Akik tetteikkel sugározzák a gyermekek felé, hogy:
- „Tisztellek TÉGED, fontos vagy NEKEM, csakis RÁD figyelek, és segítek NEKED, ha szükséged van a segítségemre."
- A szülők felé a tiszteleten, bizalmon és jó szándékon alapuló, kölcsönös partnerkapcsolat-teremtő képesség legyen jellemző.
Az óvoda alapelve, célja, nevelési tartalma jól tükrözi, hogy mennyire fontos számunkra a GYERMEK.
- Az egyénre szabott fejlesztés,
- az élményen, mozgáson alapuló tapasztalatszerzés,
- a felfedezés öröme,
- a derűs, otthonos, érzelmi biztonságot nyújtó szeretetteljes légkör,
- a másság elfogadása, tiszteletben tartása.
Nevelőtestületünk jól felkészült óvodapedagógusokból áll, akik alkalmasak a pedagógiai munka magas szintű végrehajtására, a pedagógiai megújulásra. Jellemző rájuk az önképzés, a továbbképzés, a szakmai tudásuk fejlesztése, hogy az új kihívásoknak minél jobban megfeleljenek.
Küldetésnyilatkozatunk:
„Ha a gyerekek kritizálva élnek,
Megtanulják milyen megbélyegzettnek lenni.
Ha a gyerekek ellenségeskedésben élnek,
Megtanulnak veszekedni.
Ha a gyerekek kicsúfolva élnek,
Megtanulnak szégyenlősnek lenni.
Ha a gyerekek megszégyenítve élnek,
Megtanulnak bűnösnek lenni.
Ha a gyerekek bátorítva élnek,
Megtanulnak bizalommal élni.
Ha a gyerekek megdicsérve élnek,
Megtanulják megbecsülve érezni magukat.
Ha a gyerekek méltóságban élnek,
Megtanulják az igazságot.
Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat,
Megtanulnak hinni.
Ha a gyerekek hitelesen élnek,
Megtanulják, mit jelent szeretni.
Ha a gyerekek ELFOGADVA és BARÁTSÁGBAN élnek,
Megtanulják megkeresni a szeretetet a világban.”
Dorothy Law Holte
Az óvoda személyi feltételei
Óvodánkban 1 csoportban 2 képesített óvodapedagógus és 2 képesített dajka dolgozik. Nevelőmunkánkat 1 fő karbantartó segíti napi két órában. Óvodánkban a munkahelyi légkör nyugodt és kiegyensúlyozott. Tiszteletben tartjuk egymás személyiségét, megbecsüljük és értékeljük a másik munkáját, érvényesül az egymás iránti tolerancia.
Közösen tervezünk és beszéljük meg a felmerült problémákat, hiszen közös a célunk: az, hogy a gyermekek szeressenek óvodába járni, jól érezzék itt magukat, és harmonikusan fejlődjenek. Mindannyiunkra jellemző a gyermek- és hivatásszeretet, a nyitottság és fogékonyság az új pedagógiai módszerek iránt, az egységes pedagógiai szemlélet. Az óvodapedagógus kulcsszereplő, elfogadó, segítő, támogató attitűdje modell értékű. Hiszünk a gyermeki fejlődésben, mint a pedagógiai optimizmus megvalósításában, a különbözőségek elfogadásában, a diszkrimináció tilalmának érvényesítése. Hiszünk a gyermek fejlődésében a gyermek jelzéseire biztosított komoly figyelemben. Értelmezzük a nem könnyen érthető jelzéseket, a mögötte lévő szükségleteket feltárjuk. A ki nem mondott, csak tünetekkel jelzett gyermeki segélykérés figyelmen kívül hagyásának megelőzésére törekszünk. Közel azonos korúak vagyunk, sok mindenről hasonló a véleményünk, az értékítéletünk, ízlésünk és gondolkodásmódunk.
Valamennyi munkatárs folyamatosan együttműködik összehangolt munkával, a befogadó szellemiségű óvoda, az inkluzív nevelés kialakítása érdekében.