Az óvoda bemutatása
Pedagógiai célkitűzés
A gyermek Isten ránk bízott ajándéka. Szüleinek olyan kincse, amelynek értékét gyakran kevéssé ismerik, s a katolikus óvoda evangelizáló munkája során ez a kincs a szülő számára fokozatosan föltárul.
Programunk szervesen illeszkedik a hazai közoktatást megújító törekvésekhez, de megőrzi a hazai óvodapedagógiai hagyományok tartalmi értékeit. Az intézményes nevelés – így az óvoda – (másodlagos szocializációs színtér) alapvető feladata a kultúra átadása az életkori sajátosságokhoz optimálisan illeszkedő nevelési módszerekkel oly módon, hogy abban az örök emberi értékek saját kultúránk színeivel gazdagodjanak.
Pedagógiai programunk
Pedagógiai programunk az Óvodai Országos Alap Program irányelveit szem előtt tartva keresztény értékekre épít.A gyermek fejlődése során az ismereteket, tapasztalatokat környezetéből szívja magába. A vele kapcsolatban lévő felnőtt feladata, hogy olyan környezetet teremtsen a gyermek köré amely segíti érdeklődését, mozgatja belső kreativitását, s utat nyit Isten szavának:
„Törvényemet belsejükbe helyezem, szívükbe írom be”.
(Jeremiás 31.33)
Hit és erkölcsi nevelés:
- Hit éve 2013-tól, érződjön a tervező munkában és a megvalósításban
- az erkölcs és a hitre nevelés kiemelt szerepének erősítése a nevelés folyamatában
- Boldog Apor Vilmos szellemiségének átörökítése a nevelő munkában:
Névadónk Boldog Apor Vilmos Püspök, akinek példája nyomán igyekszünk a magunk, a szülők és a gyermekek személyiségébe is beépíteni a következő tulajdonságokat: - a hit védelme, ereje
- a közösség erejébe vetett hit
- nevelői optimizmus
- megbocsájtó, feltétel nélküli befogadó szeretet
- Külső világ tevékeny megismerése (logikai gondolkodás, matematikai nevelés):
- mindhárom korcsoportban az életkori sajátosságoknak megfelelően tevékenységekbe ágyazott (mozgásba ágyazottan, játékba, mindennapi tevékenységek során, az óvodai élet minden színterén)
Hitélet
Hitéleti célunk a hitre nevelés erősítése
- A katolikus embereszmény, Krisztus mértéke szerinti élet megalapozása;
- Isten szeretetének megvilágítása a gyermekben;
- a keresztény családi nevelés folytatásaként a katolikus értékek erősítése és kiegészítése, valamint közvetítése a gyermek által a családba;
- a katolikus hitélet megtapasztalása az óvodai élet során;
- a Krisztustól tanult erények: felebaráti szeretet, megbocsátás, segítőkészség, bűnbánat, önzetlenség, figyelmesség fejlesztése;
- a katolikus vallási élet eszközei: Egyház, egyházi év, liturgia, szentek tisztelete;
- a teremtett világra való rácsodálkozás képességének kialakítása, fejlesztése (öröm, hála, megbecsülés, védelem, óvás, felelősség, stb.).
- Példaadás az óvoda dolgozói részéről, életével, tetteivel, szavaival. Hitelesség a gyermekek szemében.
Hit-felé vezetés a gyakorlatban
- Mindennapi elcsendesedés
- Mindennapi közös gyertyagyújtás
- Közös ima
- Bibliai történetek elmondása, meghallgatása
- Imák étezéseknél, reggel, pihenésnél, betegekért, önmagunkért, szeretteinkért, családtagjainkért,
- Közös templomlátogatás
- A liturgikus év eseményeiről való megemlékezés
- Az egyházi év ünnepeihez kapcsolódó közös ünnepléseink megélése (Szent Miklós, Advent, Apor Vilmos születésnapja, Szűz Mária köszöntés, Apor- búcsú.)
- Hetente hittan foglalkozás a középső- és nagycsoportos korúaknak hitoktató vezetésével.
- Szoros kapcsolattartás, együttműködés az egyházközséggel, plébániával.